the world is no fairytale
2011-03-23 / 21:01:38 / Allmänt

Hej Sverige och resten av världen,
kul om ni har hittat hit till vår nystartade blogg. Vi tänkte berätta lite om varför vi startade den här bloggen och vad den kommer att innehålla :)

För en månad sen satt vi i en buss på väg genom Tanzania och hade tråkigt. Vi satt och diskuterade hur kvinnor behandlas i förhållande till män och kom på att vi ville göra skillnad på något sätt. För att nå ut till alla tänkte vi att framföra våra åsikter i en blogg skulle vara bästa sättet att gå till väga. Vi har många idéer vi vill genomföra och mycket som vi har upptäckt i både Kenya och Sverige som är värt att få upp ögonen för när det gäller diskriminering av kvinnor i samhället. Många tycker att Sverige är ett jämställt land vilket vi anser är fel! 

 
 



~ A feminist is a woman who does not allow anyone to think in her place. ~



 &




2 Kommentarer
Alexis:

Sv: Hej!

Kul att ni har engagerat er i kvinnofrågor och naturligtvis måste även Sverige jobba med jämställdheten, även om vi anses vara ett av de mest jämställda länderna i hela världen.



Som svar på er fråga om jag tycker att man ska stödja organisationer som Rädda Barnen så kan jag bara säga:

Ja det tycker jag, definitivt!



Nu vet jag inte hur länge ni har "sett verkligheten" men jag tror att de är väldigt lätt att man kan se allting på ytan och sen bestämma att så är det och så är det, men att döma ut alla biståndsorganisationer efter någon månad är lite väl magstarkt.



Jag har växt upp i Brasilien, Vietnam och södra Afrika.. Jag har sett hur dom allra fattigaste har det under 11 år. Jag har besökt Soweto i Sydafrika och Favelas i Brasilien otaliga gånger.

Jag har bott i Lusaka i ett hus med fem vakthundar, tre livvakter och med galler genom halva huset.

Jag har pistolhotats som femåring och blivit skjuten mot som sjuåring.



Jag anser att jag sett verkligheten och att många biståndsorganisationer gör skillnad, i synnerhet Rädda Barnen, en organisation som min mamma är Generalsekreterare för.



Hon är för övrigt bortrest väldigt mycket, just nu är hon i Zambia och försöker förbättra tillvaron för barnen där.



Ha det så bra på er resa!



SKRIVET DEN: 2011-03-23 KL: 23:03:52 URL: http://ekkis.se
Emilia:

Hej! Vilken trevlig blogg! Hur länge var ni ute och reste ? Underbar bild!



SKRIVET DEN: 2011-03-24 KL: 09:28:54 URL: http://espot.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: