Love me or hate me, it's still an obsession
2011-04-01 / 09:50:27 / Allmänt

Gofredag bloggen. Hur mår ni? Jag mår hyfsat bra, är ganska trött men nu börjar helgen snart i alla fall.
kvinnohistorieuppsatserna är nu inlämnade, jag förvånas dock över hur svårt det var för vissa killar i klassen att hantera att vi läste en kurs som handlar om kvinnor. Vi hade innan kursstarten en diskussion om vilket ämne vi skulle inrikta oss på och det fanns en rad alternativ att välja emellan. Kvinnohistoria fick såklart majoritetet i klassens röstning men de två killar som läser historia B blev enormt upprörda över detta resultat. Självklart skulle de sätta sig på tvären och argumentera för att vi istället skulle läsa "manshistoria". Jag undrar då vilken typ av historia utöver kvinnohistoria som inte är manshistoria? Manshistoria har vi vuxit upp med och läst under hela vår skolgång, så det kändes rätt kul att studera något nytt trots att läraren övervägde om killarna skulle få ha en egen delkurs om männens historia...
_________________________________________________


1 Kommentarer
Stina:

Men gud, varför ska det alltid finnas vissa som är så tröga! Precis som du skriver så är det ju "manshistoria" som man läser i princip under hela sin skolgång så att få lära sig mer om historian ur ett kvinnoperspektiv (och genusperspektiv över huvud taget) tycker jag är jätteviktigt och intressant! :)



SKRIVET DEN: 2011-04-01 KL: 11:11:47 URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: